Luči, kamera in trajnost: Evropske filmske velesile se združujejo v edinstvenem projektu Green Screen (Zeleno platno), da bi spremenile ogljični odtis industrije
11 Feb, 2024
Znana evropska filmska podjetja, ki letno ustvarijo na stotine filmskih in televizijskih produkcij, so sklenila partnerstvo brez primere, katerega cilj je okolju prijaznejši način življenja v industriji in razvoj politik za zmanjšanje emisij CO2 s sprejetjem trajnostnih praks za prihodnjo delovno silo.
Osem evropskih držav, med njimi Združeno kraljestvo, Francija, Španija, Belgija, Romunija, Poljska, Slovaška in Švedska, se je pod vodstvom organizacije Film London vključilo v študijo o tem, kako filmsko in televizijsko industrijo narediti bolj trajnostno, in se združilo v projektu Green Screen, projektu družbene in okoljske trajnosti, ki ga financira program Interreg Europe. V njem sodelujeta Film London in Film Paris Région in je partnerski projekt za zmanjšanje ogljičnega odtisa evropskih filmskih in televizijskih produkcij, ki se je začel leta 2014 in je od takrat prinesel odlične rezultate.
Filmska industrija v Evropi je pomemben dejavnik gospodarske rasti. Zato so evropske države podpisale partnerstvo, ki upošteva trajnostne ukrepe v filmski industriji in izvaja politike za zmanjšanje emisij CO2, ne glede na to, ali gre za velike ali majhne produkcije. V skladu s poslanstvom projekta Green Screen so trajnostne dejavnosti, ki navdihujejo filmsko industrijo in vodijo k okolju prijaznejšemu načinu življenja, da bi zmanjšali škodljive vplive na okolje, prelomna praksa, ki se uveljavlja po vsej Evropi in začenja vplivati tudi na severnoameriško filmsko industrijo.
Filmska podjetja v okviru programa sprejmejo trajnostna načela za zmanjšanje porabe, povečanje recikliranja in spodbujanje ponovne uporabe v filmskih in televizijskih produkcijah. V okviru akcijskega načrta, ki so ga oblikovale evropske države, je cilj izvajati najboljše trajnostne prakse v filmskih produkcijah, zmanjšati emisije CO2 in izvajati te politike pri prihodnji delovni sili.
Pri tristopenjskem certificiranju, ki ga je leta 2016 uvedlo svetovalno podjetje GreenShoot pri družbi Film London, ki spodbuja filmske produkcije, je bilo ugotovljeno, da so se emisije ogljika pri več kot 300 produkcijah zmanjšale za 17 odstotkov. Te produkcije predstavljajo “zeleno” stopnjo, ki je prva stopnja certificiranja. Svetovno znane filmske in televizijske produkcije, kot je Netflixov The Crown skupaj s predstavami podjetij Regency Enterprises, Film4, Warp Films in Left Bank Pictures, veljajo za vredne druge, “srebrne” ravni. Čeprav še nobena produkcija ni dosegla najvišje “zlate” stopnje, trajnostne dejavnosti, ki so se razširile v filmski in televizijski industriji, z upanjem odpirajo vrata v prihodnost.
Filmska produkcija je že po naravi netrajnostna, saj skoraj vsaka produkcija z močnimi svetili, generatorji, snemalno opremo, delovno silo, prevozom itd. pušča velik ogljični odtis. Glede na škodo, ki jo svet doživlja zaradi globalnega segrevanja, statistični podatki razkrivajo strašljivo resnico: vsaka visokoproračunska celovečerna produkcija z množico papirjev in potovanj med lokacijami ima ogljični odtis skoraj 4.000 ton. Pri visokoproračunskih produkcijah, kot so Zoolander 2, Robin Hood: Princ tatov in Ted, katerih proračun je znašal skoraj 50 milijonov dolarjev, nastane ekvivalent CO2, ki je enak teži velikanske sekvoje, kar kaže, da je bila naravi povzročena nepopravljiva škoda.
Tako vodilne evropske produkcijske hiše, hollywoodski igralci, producenti in produkcijska podjetja s pionirskimi pobudami, ki jih vodi britanska filmska industrija, sprejemajo razumne pristope za preprečevanje okoljske škode z vključevanjem praks družbene odgovornosti podjetij na filmskih prizoriščih pod geslom trajnostne filmske produkcije. Zato vse vrste filmskih in televizijskih produkcij, tako nizkoproračunske kot visokoproračunske, uspešno sprejemajo ukrepe za izvajanje trajnostnih praks v fazi predprodukcije, snemanja in postprodukcije.
Poročilo The New Screen Deal: A Route Map To Sustainable Film Production, ki ga je pripravil Britanski filmski inštitut (BFI) govori o trajnostnih praksah, ki podpirajo obnovo okolja in gospodarsko blaginjo in osvetljuje vrsto sistematičnih sprememb, potrebnih za zmanjšanje emisij ogljika pri filmski produkciji. V smernicah BFI spodbuja svoje osebje, producente in delavce na prizoriščih v britanski filmski industriji, naj sprejmejo okoljsko etične prakse, ki obravnavajo vsakdanje, a dolgoročne trajnostne prakse, kot so zagotavljanje obnovljive energije v pisarnah in studiih, vzdrževanje politike ničelne količine odpadkov in uvedba energetsko učinkovitih sušilnih strojev, ki bodo nadomestili uporabo papirnatih brisač.
Organizacija BFI je v sodelovanju z organizacijo BAFTA’s Albert Initiative in podjetjem Arup, vodilnim svetovnim svetovalnim podjetjem na področju inženiringa in oblikovanja, opravila pomembno nalogo za združitev svetovne filmske industrije, vključno z britansko in evropsko kinematografijo ter severnoameriškim filmskim trgom, da bi ustvarila pozitiven vpliv na okolje in trajnostno prihodnost.
Poročilo z naslovom New Screen Deal vsebuje priporočila za filmske in televizijske studie, spodbude za inovacijske modele za uporabo električnih generatorjev na filmskih prizoriščih in trajnostna prizadevanja. Poročilo se začne z merjenjem vpliva filmske industrije na okolje, zaključi pa s šestimi načeli, ki opisujejo učinkovito infrastrukturo, ki jo je treba vzpostaviti v studijskih objektih.
Ko je Arup za pripravo poročila analiziral podatke o trajnosti v celotnem proizvodnem procesu več kot 19 produkcij, posnetih v Združenem kraljestvu in ZDA, je prišel do zastrašujoče ugotovitve, da je bilo izpuščenih 2.840 ton ogljikovih emisij. Glede na to, da so te emisije CO2 enakovredne 150-kratnemu letu iz Londona v New York ali da je ogljični odtis, ki ga povzroči nastanitev samo med enim produkcijskim procesom, enakovreden električni energiji, ki jo v enem letu porabi skoraj 34 domov, je to spodbudna pobuda za trajnostne dejavnosti v filmski industriji.
Pobuda Albert Initiative BFI in BAFTA želi združiti filmsko industrijo, ustvariti pozitiven vpliv na okolje in navdihniti občinstvo, da ukrepa za trajnostno prihodnost. Te cilje dosegata z razvojem sistema certificiranja Albert, ki omogoča nagrajevanje filmov. Na tej stopnji je predvideno, da bo vsak film, ki bo izpolnil akcijski načrt za ogljik, v različnih kategorijah nagrajen z eno, dvema ali tremi zvezdicami in bo upravičen do certifikata Albert. Če bodo to dosegli, se bo logotip Albert predvidoma pojavil na zaključni špici filma. Zgodovinski film 1917, uspešnica iz leta 2019, je postal prvi visokoproračunski britanski naslov, ki je pridobil ta certifikat.
“Namen tega poročila, ki ga je lani naročil Arup, je bil deliti inovacije in znanje ter pomagati pri zagonu bolj trajnostnega produkcijskega ekosistema,” je dejala Harriet Finney, direktorica za zunanje zadeve BFI, in poudarila pomen trajnostnih filmskih praks.
“Zdaj, ko se produkcija ponovno začenja in se uvaja nove načine dela na prizorišču snemanja in lokaciji, je priložnost, da razmislimo, kako povečati učinkovitost našega pristopa k materialom in virom, ter se naučimo, kako inovacije delujejo v drugih panogah. To delo ni rešitev za zagotavljanje večje okoljske trajnosti, vendar nam zagotavlja dragocen načrt za nadaljnje pozitivne ukrepe.”
Tako kot ogljični odtisi, ki jih evropska filmska industrija pušča v naravi, je filmska in televizijska industrija v Ameriki in Kanadi, znana kot severnoameriški filmski trg, leta 2023 ustvarila skoraj 450 filmov, vendar je glede na to, da je pred pandemijo COVID-19 vsako leto ustvarila vsaj 700 filmov in 500 televizijskih serij, očitno, da so njene razsežnosti vpliva produkcije na okolje precej visoke. Severnoameriški filmski trg, na katerem nastajajo nagrajene filmske uspešnice in svetovne televizijske uspešnice, porabi na milijone dolarjev za hrano za igralce in snemalce, tone papirja za scenarije, gorivo za generatorje in elektriko za luči na prizorišču snemanja.
Zato so velika filmska podjetja, kot so Amazon Studios, Disney, NBC Universal, Netflix in Sony Pictures Entertainment, ki si prizadevajo za izvajanje trajnostnih dejavnosti filmske produkcije, z ustanovitvijo združenja Sustainable Production Alliance sklenila pomembno partnerstvo, da bi zmanjšala škodo za okolje. Tudi združenje ameriških producentov (Producers Guild of America) in organizacija Green Production Guide sta vodilna s priročniki, ki sta jih pripravila za ta velika produkcijska podjetja, ki se želijo vključiti v dejavnosti za zmanjšanje emisij ogljika na filmskih prizoriščih.
Ta produkcijska podjetja si prizadevajo za zmanjšanje emisij CO2, pri čemer svojo sedanjo in prihodnjo delovno silo utemeljujejo na trajnostnih protokolih filmske produkcije, kot so to storila pri visokoproračunskih uspešnicah in televizijskih produkcijah, kot so The Amazing Spiderman 2, Girls Trip, Madam Secretary, The Post in Divorce.
Netflix, ki je v zadnjih letih ustvaril nekaj najbolj priznanih produkcij, je na primer le eno od podjetij, ki si je zastavilo cilj zmanjšati notranje emisije za 45 odstotkov.
Družba NBC Universal, ki je pripravila vizualni vodnik po najboljših praksah trajnostne produkcije, si je za cilj zastavila ogljično nevtralnost za vse filmske produkcije do leta 2035. Z ukrepi za uresničitev tega cilja je družba NBCUniversal pripravila infografike z opisom najprimernejših trajnostnih produkcijskih praks za zmanjšanje okoljske škode na filmskih prizoriščih in v studiih, vključno s produkcijsko pisarno, scenografsko delavnico in snemalnih mestih. V skladu s tem filmskim ustvarjalcem, igralcem in delavcem na prizorišču snemanja zagotavlja izobraževalne informacije o energetski učinkovitosti, varčevanju z vodo, odgovornem ravnanju z odpadki in trajnostnih materialih ter jih spodbuja k izvajanju teh dejavnosti v praksi. Infografike se vsako leto uporabljajo pri več kot 60 produkcijah družb Universal Pictures, Focus Properties, Universal Television in Universal Cable Productions.
Poleg tega je Sony Pictures Entertainment, ki si močno prizadeva, da nobena od njegovih filmskih produkcij ne bi pustila ogljičnega odtisa po vsem svetu, še eno podjetje, ki si je zastavilo cilje trajnostne produkcije do leta 2050.
Osem evropskih držav, ki so članice Evropske filmske agencije (EFAD) in v svojih filmskih in televizijskih produkcijah uresničujejo cilje projekta Green Screen, podpira spremembe v smeri bolj trajnostne prihodnosti in deluje pod skupno streho, da bi filmski industriji zagotovile koristne vire.
Številne okoljske dejavnosti, namenjene zmanjšanju emisij CO2, so postale del filmske in televizijske industrije. Zato je potreba po trajnosti v filmski industriji vprašanje, ki ga ni mogoče prezreti. Vsaka trajnostna dejavnost, ki se izvaja pod vodstvom velikih produkcijskih podjetij, ki so sklenila različna zavezništva po vsem svetu, ne povečuje le dolgoročne gospodarske in družbene uspešnosti, temveč tudi zmanjšuje škodo, ki jo naravi povzročajo do zdaj izvedene okoljske izboljšave. Trajnost v filmski in televizijski industriji tako obeta tudi v prihodnosti.
vir: www.artshelp.com/green-screen-project-europe-film-industry-carbon-footprint

Analiza podatkov o emisijah ogljikovega dioksida, ki nastanejo pri povprečni produkciji filmov v letu 2020, ki so jo opravili Albert, BFI in ARUP. Slika: Albert in Televisiual.

No Planet No Film, kratki film, ki sta ga posnela Green Screen in Interreg Europe. Slika: Interreg Europe in stran Green Screen na Facebooku.

Analiza podatkov o emisijah ogljikovega dioksida, ki nastanejo pri povprečni produkciji filmov v letu 2020, ki so jo opravili Albert, BFI in ARUP. Slika: Albert in Televisiual.

No Planet No Film, kratki film, ki sta ga posnela Green Screen in Interreg Europe. Slika: Interreg Europe in stran Green Screen na Facebooku.